utorak, 24. siječnja 2012.

Presnac


Postoje razni recepti koji se razlikuju u susjednim mjestima po nekom tajnom sastojku, prisutnosti/odsutnosti određenog začina ili namirnice. Presnac je tradicionalni kolač koji se u riječkom zaleđu radi u vrijeme maškara. Ono što ga karakterizira je razlika u receptu od mjesta do mjesta. I to ne u jednom sastojku, nego čak u čitavom nadjevu. Neki ga rade s rižom, drugi sa starim kruhom, svježim sirom, a postoje i slane verzije.U Halubju se nadjev za presnac radi s rižom.



Pitate se otkud vam je poznata riječ Halubje i na što vas asocira. Halubajski zvončari su ponos moga kraja. Nekad davno imali su zadatak tjerati zle duhove zime, a sada su poznati kao jedna od grupa suosnivača Riječkog karnevala i prava maškarana atrakcija. Neka vas ne prestraši buka njihovih zvona i strašne maske. Dođite na Riječki karneval i budite strpljivi dok ih čekate. Halubajski zvončari su svake godina zadnja grupa, a kaže se da šećer dolazi na kraju.





















Halubajski zvončari


Presnac je najdraži kolač mog djetinjstva. Sjećam se da sam kao dijete jedva čekala kad će maškare da nona napravi presnac, a radila ga je i mama. Moj zadatak je uvijek bio mljeti klinčiće na ručni mlinac. Na žalost, obije su umrle, a s njima je otišao i obiteljski recept. Kada sam počela pokazivati interes za izradu kolača, bezuspješno sam tragala za receptom. Kao što se radio i u mojoj obitelji i druge žene ga rade na pamet na temelju dugogodišnjeg iskustva. Jedne godine je u lokalnom glasniku Jelka Žilić objavila recept za presnac. Mojoj sreći nije bilo kraja, jer sam napokon umjesto "malo ovoga i malo onoga" ispred sebe imala recept s točnim mjerama. Taj isti recept je kasnije objavila u svojoj knjizi Va kotliće zmešano, koja sadrži jela Halubja i Kastafšćine.

Tijesto
  •  600 g glatkog brašna
  • 200 - 300 ml mlakog mlijeka
  • 7 žlica ulja
  • 7 žlica šećera
  • 4 žumanjka
  • 2 paketića suhog kvasca
  • malo soli
  • ribana korica limuna

Od svih sastojaka u zdjeli zamijesiti tijesto. Tijesto treba tući kuhačom dok se ne odvaja od nje. Pazite da ne bude pretvrdo. Zdjelu pokrijte kuhinjskom krpom i pustite da se tijesto diže. Za to vrijeme pripremite nadjev.




Nadjev
  • 500 ml mlijeka
  • 500 ml vode
  • žličica soli
  • 4 žlice šećera
  • 400 g riže
  • 100 g maslaca
  • žličica cimeta
  • 5 mljevenih klinčića
  • 100 g otopljene čokolade
  • 1 naribana jabuka
  • šaka narezanih oraha
  • 2-3 žlice ruma
  • ribana korica limuna

U posudu stavite mlijeko i vodu (sveukupno 700  ml). Kad zavrije dodajte rižu, šećer i sol. Skuhajte rižu al dente (po potrebi tijekom kuhanja dodajte još vode i mlijeka). Kad se riža ohladi, umiješajte sve ostale sastojke. Dignuto tijesto podijelite na dva dijela. Jedan dio razvaljajte i obložite dno lima za pečenje. Stavite nadjev i pokrijte drugim tijestom. Probodite vilicom na više mjesta, pokrijte kuhinjskom krpom i pustite da se diže. Pecite 30 minuta u pećnici zagrijanoj na 180°C. Pustite da se ohladi na rešetki.

Broj komentara: 30:

  1. Čula sam za ovaj kolač, negdje ga zovu "preznic", nikada nisam niti radila niti probala. Djeluje jako ukusno.
    Meni su jako simpatični vaši istarski i kvarnerski karnevalski običaji i gotovo svake godine potegnem do Rijeke na karneval :)

    OdgovoriIzbriši
  2. moram priznati da nikada nisam niti čula za njega,a niti probala ovaj kolač, ali po sastojcima djeluje prefino... :)

    OdgovoriIzbriši
  3. diiivno da ga jos netko radi! odlican kolac, odlican!

    vidim vec na prvi pogled da se punjenje razlikuje. moj je recept cini mi se s krka, od prijateljeve mame. ona ga puni svjezim sirom i predobar je :). a kako volim orahe mogla bih i ovo probati, jako je lijep :)

    OdgovoriIzbriši
  4. Ja nisam nikada čula za ovakj kolač a baš mi je zanimljiv zbog riže u njemu! Pošto volim slatku rižu sigurna sam da bi mi se svidio.
    A što se tiče mašakaranja moram reći da vam zavidim na tom prekrasnom običaju. Ja nisam odrasla s tim, u mome kraju toga nije bilo!

    OdgovoriIzbriši
  5. Potpisujem Tamarin komentar. I ja ovaj kolač nazivam "preznic", sastojcima mi je poznat i jako ga volim. Pod imenom "Presnac" je, barem nama Dalmatincima, tradicionalni kolač otoka Krka koji se radi u onim starim limenim tanjurima, s prhkim tijestom i punjenjem od svježeg ovčjeg sira i šećera. Možda sam ja nešto pomiješala. U svakom slučaju volim oba :)
    Divni su mi vaši karnevalski običaji, kod nas se nešto slično, iako ne tako lijepo, može vidjeti samo u Kaštel Starom. Vidim da te uhvatila karnevalska ludnica :)

    OdgovoriIzbriši
  6. Sigurno je dobar sa svim ovim mirisnim sastojcima!

    OdgovoriIzbriši
  7. Nisam nikad probala (niti čula)za ovaj kolač, ali mi izgleda divno "domaće", i vjeruj da ću ga ovih dana isprobati :) A maškare su mi super!

    OdgovoriIzbriši
  8. Prvi puta čujem za ovaj kolač, ali mi se jako sviđa! Volim čitati postove o tradicionalnim kolačima i jelima koji imaju svoju priču. Ispao ti je bolje nego u knjizi. ;)

    OdgovoriIzbriši
  9. Hvala ti za ovaj recept, jednom davno bila sam gost u tvom kraju i probala taj kolač, i nikad do danas nisam uspjela doznati što je to i kako se radi.

    OdgovoriIzbriši
  10. Svidja mi se ovaj recept i drago mi je da si ga pronasla jer te za njega vezuju tako lepe uspomene, hvala ti sto si ga podelila sa nama.:))

    OdgovoriIzbriši
  11. Tamara, možda se sretnemo na karnevalu

    Cinnamon and White Chocolate, pretpostavila sam da će biti puno onih koji nisu nikad čuli za ovaj kolač, što nije ni čudo, s obzirom da se vezuje uz određeni kraj i radi se samo u vrijeme maškara

    Mare, na Krku rade sa svježim sirom i sigurna sam da je isto jako ukusan

    Snježa, lijepo je imati "peto godišnje doba", imenovati krivca (pust) za sve loše što se dogodilo i na kraju ga kazniti i zapaliti da s njime odu i sve nevolje

    Maja, nisi pogriješila, taj je s Krka i žao mi je što ga nisam imala priliku probati

    Fikreta, hvala

    Tanja, nisam očekivala da bi netko mogao napraviti ovaj kolač, tako da si me baš razveselila

    Josipa, hvala

    Dunja, drago mi je da sam pomogla

    Mignonne, hvala

    OdgovoriIzbriši
  12. Zanimljiva priča, svake godine planiramo doći na Riječki karneval (kao posjetioci) i nikako da stignemo. Ove godine ćemo se više potruditi. Volim kolače s pričom...

    OdgovoriIzbriši
  13. Dobro da sam prvo malo zguglala, inače bih vjerovatno ovdje istresla "zelenu". :))))

    Kada sam pročitala Presnac, pa isčitala recept, javilo mi se pitanje: kako je nadjev od riže i ovakve vrste tijesta, kada se ja sjećam da je tijesto bilo lisnato, a da su se stavljale grožđice, orasi i sl. voćke? :)
    E, onda sam našla ono što sam ja mislila da je "presnac" ---> Preznic. Ajmeeeeee, zamal` blam! :)))))))
    Moram ti reći da mi je nadjev sa rižom intrigantan. Bar što se kolača tiče. Baka je znala praviti posnu pitu sa rižom i prazilukom, ali kolače, nikada.

    Izazivaš me, da znaš! Samo se bojim da bi mogla biti linčovana ako nastavim sa tolikom količinom kolača za tako malo vremena! :)

    I slažem se sa Josipom, meni se tvoj kolač puno više sviđa, nego onaj na slici.

    A za maškare i karnevale...zavidim! Mnogo! :)

    OdgovoriIzbriši
  14. Ovaj kolač mi je strašno interesantan,i mislim da bih mogao biti vrlo brzo isproban,jer mi se jako sviđa kombinacija...zvončari su zaista silni!

    OdgovoriIzbriši
  15. Treba čuvati te stare recepte od zaborava jer ih je i nekad teško naći u izvornom obliku.
    Ja ga jako volim ali ga moji baš ne vole zbog riže u nadjevu.

    OdgovoriIzbriši
  16. vrlo interesantan kolač, iako smo jako blizu nikada nisam probala a ni čula za njega!
    za zvončare jesam, glasni suuuuuuuuuuuuuuu!!

    OdgovoriIzbriši
  17. Interesantno zvuči ovaj kolač, baš kao i običaji tog podneblja koje ja ustvari volim, nikad nisam čula za njega i baš me zanima kakvog bi okusa bio!?...

    OdgovoriIzbriši
  18. Zanimljiv kolač, nisam još probala ovako nešto

    OdgovoriIzbriši
  19. Jubistacha, nadam se da ćete ove godine uspjeti doći

    Nataša, baš si me nasmijala

    Nely, koliko god gledala zvončare, za mene su i dalje pravi doživljaj

    Dilajla, vidiš kako mi je skoro promaknuo recept kad su ga žene u mojoj obitelji radile bez zapisanog recepta i nisu stigle prenijeti mi obiteljski recept. Zato sam objavila ovaj po kojem radim tako da ne padne u zaborav

    Tamara,

    Nada, znala sam ponekad u rižu skuhanu na mlijeku dodati cimet i klinčiće, samo da mogu uživati u tom okusu. Jabuku se u nadjevu niti ne osjeti, dok orasi i čokolada dođu do izražaja.

    Marija, hvala

    OdgovoriIzbriši
  20. Nikada nisam čula za ovaj kolač i baš ti hvala na lijepoj priči i mogućnosti da saznam nešto novo. Vrlo neobičan kolač, moram priznati, ali mora da je zaista odličan!

    OdgovoriIzbriši
  21. Presnac je odličan kolač, probala sam ga nekoliko puta a priču koju si nam ispričala u ovom postu je divna! Zvončari su mi super, volim taj njihov šušur i veselje koje ostavljaju iza sebe.

    Super post, sve pohvale!
    Pozdrav:)

    OdgovoriIzbriši
  22. Hvala za ovaj lijepi recept i pricu. Sjajno. Pozdrav

    OdgovoriIzbriši
  23. Nisam nikada probala ovaj kolac, a jako mi lepo deluje. Bas je zanimljiv recept.
    Videla sam zvoncare kad su dolazili kod nas u Pancevo. Budu glavna atrakcija tih dana... :)

    OdgovoriIzbriši
  24. Volim maskare i sve sto je vezano za njih. Za presnac jos nisam cula, ali cini se zanimljivim!

    OdgovoriIzbriši
  25. Draga Tamara, bravo za obilježavanje starih dobrih običaja,
    a pogotovo na ovaj slatki način :)
    (cookandplay)

    OdgovoriIzbriši
  26. Κάθαρσις, naša varijanta s rižom je neobična, a ona sa starim kruhom je još neobičnija

    Zondra Art, ja sam velika obožavateljica zvončara i jedva čekam da krenu obilaziti kraj

    Miki, oni su i ovdje glavna atrakcija iako ih ljudi svake godine vide pa mogu zamisliti kakva su tek atrakcija bili kod vas

    Jasna's kitchen creations, maškare su prava prilika da budemo netko drugi i da zaboravimo na sve brige

    Cook and play, hvala

    A Palate and a Passport, you don't have to be afraid of them, although they look a bit scary

    OdgovoriIzbriši
  27. Vrijeme maškara volim i posebno mi se sviđa tradicija koja se održava i veselje koje vlada tih dana.
    Sa ovim kolačem se nisam do sada susretala i jako me zainteresirao. Odlično mi izgleda, a posebno je zanimljiva riža u nadjevu. Bilježim ga , moram ga isprobati !

    OdgovoriIzbriši
  28. Lijepo što se održavaju običaji ovih krajeva

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Hvala, ovo je najmanje što mogu napraviti da ih sačuvam

      Izbriši